Paski i kropki na oponach – co oznaczają?
Spis treści
Oznaczenia na oponach często mają wymiar praktyczny. Użytkownicy mogą dowiedzieć się np. jaka jest data produkcji, kierunek rotacji, rozmiar oraz o wielu innych cennych informacjach. Producenci stosują również kolorowe paski i kropki na oponach. Symbole te są przedmiotem zagorzałych dyskusji. Z tego powodu warto rozwiać wszelkie wątpliwości, jakie powstały wokół tych oznaczeń.
Paski i kropki na oponach – czy mają znaczenie?
Odpakowując fabrycznie nowe ogumienie zaobserwujemy na nich nietypowe oznaczenia, które z zasady nie znajdują się na używanych produktach. Kolorowe paski i kropki na oponach nie mają większego praktycznego znaczenia z punktu widzenia użytkowników. Kluczowym dowodem na to jest fakt, że nie istnieje żaden usystematyzowany sposób stosowania tego typu oznaczeń. W praktyce więc ilu producentów tyle zasad stosowania kropek i pasków. W niektórych przypadkach oznaczenia te mogą się różnić nawet w obrębie jednej firmy, w zależności od konkretnego modelu i zakładu, w którym je wyprodukowano.
Różny sens stosowania oznaczeń
Z zasady kropki na oponach mogą oznaczać np. maksymalne wychylenie zmiennej siły promieniowej. Dla użytkownika informacja taka nie ma większego znaczenia, nieco inaczej wygląda to z punktu widzenia wulkanizatora oraz producenta samochodowego. Jest to wskazówka, z której strony ma znaleźć się wentyl w trakcie montażu opony na feldze.
Koncern Bridgestone np. najlżejsze miejsce opony oznacza żółtą kropką, która w trakcie montażu powinna znaleźć się nad białą kropką na feldze. Najcięższe miejsce oznacza się z kolei czerwonym kolorem, które w trakcie montażu powinna znaleźć się naprzeciwko zaworu pompowania. Podobny sens wynika z symboli stosowanych przez Yokohamę. Co do zasady najlżejsze miejsce w przypadku tego producenta oznaczane jest białą kropką, najcięższe zaś czerwoną. Chociaż warto pamiętać, że akurat ta konkretna marka może stosować zamiennie te symbole.
Sens wynikający z kolorów kropek na oponach będzie się różnić w zależności od konkretnego producenta. Najczęściej stosowane są: czerwone, zielone, żółte oraz białe. Niekiedy np. biała kropka z czarnym środkiem może oznaczać, że dany egzemplarz przeszedł pozytywnie test jakości. Z kolei zielone kropki najczęściej informują o miejscu, w którym powinien znaleźć się wentyl.
Brak kropki oznaką gorszej opony?
Nie należy jednak panikować, jeżeli paski i kropki na oponach nie zostały umieszczone przez producenta. Każdy model musi przejść testy jakościowe, zanim trafi na rynek. Oznacza to w praktyce, że każdy egzemplarz znajdujący się w ofercie sprzedażowej musi spełniać określone kryteria jakości.
Chociaż nie każdy producent stosuje tego typu oznaczenia, to większość szanujących się marek poddaje swoje produkty podobnym testom weryfikacyjnym. Opony muszą dysponować również odpowiednimi certyfikatami bezpieczeństwa. Przede wszystkim dlatego, że ogumienie jest bardzo ważnym elementem samochodu, który odpowiada za poziom bezpieczeństwa kierowców.
Kropki na felgach
Kolorowe kropki są stosowane również w trakcie produkcji felg. Intencją wprowadzenia takiego systemu oznaczeń jest poprawa współpracy pomiędzy producentami ogumienia oraz obręczy – szczególnie gdy w grę wchodzą duże partie produktów. Pozwala to na zapewnienie optymalnych parametrów jezdnych fabrycznie produkowanych samochodów. Renomowani producenci felg samochodowych stosują również inne oznaczenia na swoich produktach po to, by jak najlepiej dopasować je do symboli znajdujących się na bokach opony. Głównym celem jest optymalizacja jakościowa całego procesu produkcji, dzięki czemu udaje się osiągnąć jak najlepsze właściwości użytkowe.
Paski na oponach
Jak wspomnieliśmy powyżej, kolorowe paski i kropki na oponach mają głównie znaczenie techniczne. W praktyce więc nie niosą żadnych istotnych informacji dla użytkownika. Stosowanie kolorowych pasków na oponach jest jeszcze mniej istotne niż w przypadku kropek. Symbole te określane są specjalistycznym mianem oznaczeń konfekcyjnych i mają zastosowanie wyłącznie na jednym z etapów produkcji ogumienia, nazywanego konfekcją.
Ich rolą jest ułatwienie pracy na zakładzie produkcyjnym, w których powstaje przecież kilka tysięcy opon w jednym czasie. Tym samym stosując kolorowe paski na oponach producenci ułatwiają sobie zadanie. Umieszczając je na płatach bieżnika informują o tym, na jakim typie i rozmiarze opony mają się znaleźć. Warto dodać, że system stosowania tych oznaczeń może się różnić w obrębie tej samej marki, co może wynikać np. z faktu, że dwie różne opony zostały wyprodukowane w dwóch różnych zakładach producenta.
Kropki i paski na oponach – warto się przejmować?
Mając na uwadze wszystko, co zostało powyżej opisane, kolorowe paski i kropki na oponach nie mają większego znaczenia dla użytkowników. Zwłaszcza że system ich stosowania nie jest do końca jasny nawet dla niektórych zakładów wulkanizacyjnych. Dotyczą głównie fabrycznie nowych produktów głównie dlatego, że w trakcie eksploatacji stosowane symbole ulegają zatarciu.
Doświadczony pracownik wulkanizacji jest w stanie wyważyć koło nawet nie opierając się na tych oznaczeniach. Warto przy tym podkreślić, że w przypadku starszych pojazdów paski i kropki na oponach nie mają już żadnego znaczenia. Dzieje się tak dlatego, że źródeł bicia w nich należy doszukiwać się w samej feldze, która ulega nieznacznym odkształceniom w trakcie codziennej eksploatacji. Wyważając takie koło znacznie cenniejsze są już umiejętności i wiedza wulkanizatora.