Mycie felg aluminiowych i stalowych: jak zrobić to dobrze?

Każdy z nas, amator czterech kółek, lubi, gdy samochód pięknie wygląda. Oko obserwatora zawsze przyciąga błyszcząca felga. Jeśli Twoje koła są czyste i zadbane, twój pojazd od razu wygląda znacznie lepiej. Jak więc sprawić, by twoje felgi odzyskały dawny blask? W jaki sposób prawidłowo wykonać mycie felg aluminiowych i stalowych?

Wiele niekorzystnych czynników

Na felgi niekorzystnie wpływa wiele czynników. Kurz, błoto, śnieg, pył, kamienie, smoła, sól drogowa – moglibyśmy tak wymieniać bez końca. Dla czystych i lśniących obręczy istnieje wiele zagrożeń na drodze. Niewłaściwa konserwacja felg może doprowadzić do korozji. W konsekwencji będziesz musiał zniszczone obręcze i kupić nowe. Pomóc może w tym mycie felg aluminiowych i stalowych – jak to zrobić dobrze?

Mycie felg aluminiowych – na co uważać?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, czego nie robić, zanim w ogóle zaczniesz dbać o swoje felgi. Zanim wybierzesz środek do czyszczenia Twoich felg, musisz zwrócić uwagę na jego skład. Jeśli nie chcesz zniszczyć swoich felg, unikaj preparatów kwasowych. Agresywne środki do czyszczenia mogą zniszczyć wierzchnią warstwę felgi i doprowadzić do korozji. W najgorszym przypadku silne płyny kwasowe mogą zniszczyć obręcze doszczętnie.

Większość felg jest lakierowana metodą proszkową. Dzięki temu lakier jest nieco bardziej odporny na zarysowania, niż reszta nadwozia polakierowana natryskowo. Nie sprawia to jednak, że lakier ten jest niezniszczalny. Wpływ na niego mają pyły hamulcowe, drogowa smoła w lato i wszelkie inne zabrudzenia.

Czym chronić felgi?

Warto zwrócić też uwagę, czym chronić felgi po umyciu. Lakier na felgach również można zabezpieczyć przed zabrudzeniem. Jedną z opcji jest zwykły wosk do karoserii. Nie jest on jednak najlepszym rozwiązaniem. Na pewno użycie jego nie zaszkodzi, natomiast środki te nie są odporne na wysokie temperatury. Sama felga podczas jazdy rozgrzewa się tylko nieznacznie, ale już hamulce schowane w głębi osiągają temperaturę nawet do 300 st. C. W tak wysokich temperaturach znacznie lepiej radzą sobie woski syntetyczne, a najlepiej powłoki ochronne do felg.

Należy jednak pamiętać, że wosk na karoserię wystarcza na 2, czy nawet 3 lata. W przypadku felg nie ma na to szans i należy odnawiać powłokę ochronną co 3-4 mycia. Przez to właśnie warto pomyśleć nad kosmetykiem łatwym w użyciu, poręcznym i dochodzącym do najgłębszych zakamarków. Dobrym rozwiązaniem są wszelkie produkty w sprayu.

Mycie felg aluminiowych i stalowych – jak to zrobić?

Dokładne mycie felg aluminiowych i stalowych wymaga podjęcia szeregu określonych czynności. Na początku przygotuj sobie dostęp do dużej ilości wody. Jeśli posiadasz myjkę ciśnieniową, możesz jej użyć. Pamiętaj tylko, żeby zachować bezpieczny odstęp 25 centymetrów od mytej nawierzchni. Ponadto będą tobie potrzebne gąbki i szczotki. Dodatkowo przygotuj też środek do mycia (najlepiej płyn w butelce z rozpylaczem lub spray), pastę polerską i zabezpieczający wosk.

Warto pamiętać, że mycie felg aluminiowych i stalowych należy przeprowadzić na chłodnych obręczach. Na początku spryskujemy felgę środkiem do mycia. Zwróć uwagę również na to, by zabezpieczyć wszelkie odpryski lakieru, jeśli używasz środka, który może zniszczyć powłokę ochronną. Po dokładnym spryskaniu spłukujemy środek. Oczywiście, w zależności od używanego środka, postępujemy według instrukcji.

Jeśli używamy preparatu żelowego i na etykiecie jest napisane, by po nałożeniu żelu odczekać, czekamy. Spłukujemy dokładnie silnym strumieniem wody lub myjką wysokociśnieniową. Jeśli nie zdołaliśmy usunąć wszystkich zabrudzeń, spryskujemy jeszcze raz i do trudno dostępnych miejsc dochodzimy szczotką. Kluczowe jest częste mycie felg aluminiowych i stalowych. Im więcej czasu minęło od poprzedniego czyszczenia, tym dłużej zajmie Tobie obecne. Każdy preparat spłukujemy dokładnie, by nie pozostał na obręczy. Warto pamiętać, by po dogłębnym umyciu, przepchnąć auto o pół obrotu koła i sprawdzić, czy nie pozostał brud. Czasem nie widać wszystkiego pod jednym kątem, trzeba więc spojrzeć pod innym.

Po umyciu i wysuszeniu całej powierzchni trzeba położyć wosk ochronny. Jeśli dokładnie wetrzemy całą warstwę, możemy zabrać się za polerkę. Po wypolerowaniu felga będzie lśniła jak nowa.

Mycie felg aluminiowych i stalowych – czym to zrobić?

Mycie felg aluminiowych i stalowych wymaga użycia odpowiednich preparatów. Warto pamiętać, że środki czystości z niższej półki są oparte na roztworach kwasów (m. in. kwas siarkowy). Wszystkie mają jedną wspólną wadę: korodują. Nie tylko Twoje felgi, ale przede wszystkim elementy nielakierowane (np. hamulce). Jeśli już decydujemy się na zaoszczędzenie, należy pamiętać o tym, by po kilkunastu sekundach od naniesienia środka, wszystko spłukać wodą.

Z drugiej strony środki zasadowe nie powodują korozji. Sprawiają jednak, że wraz z brudem zmywasz też lakier i inne powłoki ochronne (wosk). Kosmetyki zasadowe powodują też szarzenie gumy, a to nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Najgorsze więc, co możesz zrobić dla swojej felgi, to czyścić je najpierw środkami o odczynniku zasadowym, a następnie kwasowym. Staraj się tego unikać.

Najbardziej polecane są środki neutralne, czyli takie o wyważonym odczynniku pH. Na pewno nie będziesz miał problemu ze znalezieniem informacji o tym na etykiecie środka, bo producenci lubią się tym chwalić. Choć preparaty te kosztują nieco więcej, są znacznie bezpieczniejsze dla Twoich felg, otoczenia i samego Ciebie.

Środki do mycia felg:

  • K2 Felix
    jeden z najtańszych produktów do czyszczenia felg, po użyciu pozostawia po sobie warstwę ochronną, cena: 10 zł
  • Autoland Atack
    bezkwasowy środek do usuwania pyłu hamulcowego, oleju, smaru, zanieczyszczeń drogowych i innych zabrudzeń, zawiera powłokę ochronną, cena: 11 zł
  • Carplan Ultra Wheel Cleaner
    działa bardzo łagodnie, nadaje się do wszelkiego rodzaju obręczy, również tych chromowanych, cena: 11 zł
  • Sonax żel do mycia felg
    preparat o łagodnym efekcie, nie jest najlepszy do mocnych zabrudzeń, ale idealnie nadaje się do częstego użycia, bo pozostawia powłokę ochronną, nie zawiera kwasów, cena: 29 zł
  • Sonax Felgen Star
    mocny środek do usuwania trudnych zabrudzeń, bardzo dobrze usuwa pył hamulcowy, oleje, gumy, ma kwasowy odczynnik, więc może korodować, cena: 12 zł
  • Sonax Extreme Preparat
    usuwa najbardziej odporne brudy, szczególnie dobry przy pierwszym od dawna czyszczeniu felg, środek po wejściu w reakcję z zabrudzeniami zmienia kolor na czerwony i jest to znak, że należy go szybko usunąć wodą, cena: 29 zł
  • Nigrin
    środek żelowy, po reakcji z pyłem hamulcowym zmienia kolor na fioletowy, należy preparat spłukać za pomocą myjki wysokociśnieniowej, cena: 21 zł
  • Sunnycar Wheel Cleaner
    usuwa pył hamulcowy i lotną rdzę, ma właściwości konserwujące i neutralny odczynnik pH, cena :10 zł
  • Turtle Wax Extreme Nano-Tech
    szybko i silnie działający preparat, nie należy stosować go do felg malowanych (tylko do znacznie rzadziej spotykanych felg polerowanych), cena: 34 zł
  • Turtle Wax Platinium Series
    dobry do czyszczenia felg lakierowanych i chromowanych, bezpieczny dla opon, elementów ozdobnych i delikatnych powłok, można myć nim też plastikowe kołpaki, cena: 28 zł
  • Simoniz Wheel Cleaner
    żelowy środek, można nim myć obręcze aluminiowe, stalowe, magnezowe i plastikowe kołpaki, cena: 17 zł
  • Plak Forlega
    środek do felg nielakierowanych (bardzo rzadko spotykany typ obręczy), cena: 12 zł