Felgi aluminiowe prezentują się doskonale na samochodzie. Posiadają jednak swoje wady, dlatego w niektórych okolicznościach lepiej sprawdzają się felgi stalowe. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. W zależności od potrzeb, zarówno alufelgi, jak i stalówki mogą być lepsze lub gorsze w określonych przypadkach.

Felgi aluminiowe – zalety

Felgi aluminiowe wykonane są ze stopów metali lekkich. Dzięki większej plastyczności materiału, istnieje możliwość osiągania atrakcyjnych wizualnie wzorów. Ich przewaga nad felgami stalowymi to przede wszystkim ogromny wybór dostępnych wzorów i kształtów, które będą stanowiły ozdobę każdego samochodu.

Do zalet należy zaliczyć również fakt, że budowa alufelg sprzyja przepływowi powietrza przez układ hamulcowy. Tym samym zapewnione jest lepsze chłodzenie tarcz i bębnów, co podnosi ich skuteczność. Nie bez znaczenia pod tym względem pozostaje również wysoka zdolność aluminium do przewodzenia ciepła. W efekcie ma znaczący udział w obniżaniu temperatury układu hamulcowego, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na nasze bezpieczeństwo.

Wady

Takie obręcze nie są jednak pozbawione swoich wad. Na pierwszy rzut wysuwają się kwestie związane ze specyfikacją techniczną. Felgi aluminiowe posiadają z reguły niższy profil i choć w niektórych przypadkach będzie to stanowiło atut (zwłaszcza w trakcie pokonywania zakrętów), to odbije się negatywnie na ogólnych wrażeniach z jazdy. Takie obręcze posiadają mniejszą zdolność do tłumienia nierówności, co w polskich realiach drogowych może być szczególnie odczuwalne.

Niższy profil to również niższa ochrona felgi przed wszelkimi uszkodzeniami mechanicznymi. Obręcze z wysokim profilem opony gwarantuje nie tylko lepsze tłumienie nierówności, ale także zabezpieczają przed uderzeniami, wysokimi krawężnikami oraz innymi źródłami potencjalnego uszkodzenia.

Niedogodnością jest również sytuacja, w której będziemy zmuszeni dokonać renowacji aluminiowej felgi. Proces ten z zasady jest drogi, zaś nieumiejętnie wykonany może okazać się groźny w swoich konsekwencjach. Dlatego zaleca się korzystanie z usług wyłącznie wyspecjalizowanych warsztatów. Decyzja o renowacji powinna zostać poprzedzona wyceną, dzięki czemu ocenimy czy taki zabieg jest w ogóle opłacalny.

Nie zawsze dobry wybór na zimę

Należy podkreślić, że felgi aluminiowane są również mniej odporne na warunki atmosferyczne, niż ich stalowe odpowiedniki. Są szczególnie narażone na negatywne oddziaływanie takich czynników, jak sól, błoto pośniegowe czy kamyczki. W konsekwencji użytkowanie alufelg w trakcie zimy z pewnością przyspieszy ich zużycie. Chociaż wiele zależy od tego, czy dysponujemy obręczami renomowanych producentów, a także od częstotliwości i jakości prowadzonej pielęgnacji.

Z uwagi na wyższą podatność na uszkodzenia, tego typu obręcze wymagają również specjalnego podejścia w trakcie pielęgnacji. W tym celu nieodzowne będzie zastosowanie specjalnych preparatów, które nie posiadają silnie żrących substancji w swoim składzie. Jeżeli nie zadbamy o tę kwestię, może się okazać, że nasze felgi aluminiowe będą nadawały się do wyrzucenia już po kilku myciach.

Felgi stalowe – wady i zalety

Alternatywą dla alufelgfelgi stalowe. Montowane są zazwyczaj w starszych modelach aut. Decydującym o tym fakcie czynnikiem jest cena – „stalówki” są po prostu tańsze. Do zalet można zaliczyć również to, że w przypadku takich obręczy znacznie łatwiejsze jest przeprowadzenie regeneracji felg. Stal jest tworzywem, który łatwo poddaje się obróbce mechanicznej.

Warto podkreślić, że chociaż „stalówki” łatwiej jest naprawić, to również łatwiej jest uszkodzić. Pomimo tego, że teoretycznie wyższy profil opony zapewnia barierę ochronną, to w praktyce stal jest bardziej podatna na odkształcenia i pęknięcia. Temat trwałości felg aluminiowych i stalowych poruszymy jeszcze w dalszej części artykułu.

Do wad „stalówek” należy zaliczyć jeszcze następujące kwestie:

  • gorsze chłodzenie układu hamulcowego,
  • większa waga, która przyspiesza zużycie elementów zawieszenia (chociaż nie zawsze, o czym poniżej),
  • podatność na korozję,
  • mniej atrakcyjny wygląd.

W przypadku podniesienia wartości wizualnych, a jednocześnie będąc zdecydowanym na wybór stalówek, istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Na rynku dostępne są felgi stalowe strukturalne. W odróżnieniu od standardowych obręczy wykonanych ze stali wyróżniają się atrakcyjnym wyglądem. Można dopasować do nich nakładki, dzięki którym wygląd koła do złudzenia będzie imitować alufelgi.

Fakty i mity

Część wyżej poruszonych zagadnień wymaga dodatkowego komentarza. Szczególnie kwestie dotyczące użytkowania felg aluminiowych w zimie oraz różnicy w trwałości pomiędzy alufelgami, a „stalówkami”. Powyżej wspomniane argumenty dotyczą wyłącznie ogólnej zasady panującej w tych dwóch zagadnieniach, jednak po bliższej analizie odpowiedzi wcale nie są tak jednoznaczne.

Alufelgi czy felgi stalowe na zimę?

Ogólną zasadą jest, że felga stalowa zdecydowanie lepiej nadaje się do montażu na zimowy sezon, niż alufelgi. Nie zawsze jednak obręcze wykonane z aluminium muszą być gorszym rozwiązaniem. Zwłaszcza, jeżeli zostaną nabyte „alusy” od renomowanego producenta. Co do zasady pokryte są one warstwą antykorozyjną, która zapobiegnie utlenianiu się aluminium. Dodatkowo należy dbać o regularną i dokładną pielęgnację, dzięki której usunięte zostaną potencjalnie szkodliwe substancje, takie jak sól czy błoto pośniegowe.

Nie istnieje zatem uniwersalna odpowiedź na pytanie: „Alufelgi czy stalówki na zimę?”. Felgi aluminiowe mogą być używane w tym sezonie drogowym, jednak dopiero po spełnieniu kilku opisanych warunków. Warto pamiętać, że obręcze takie będą wymagały dodatkowych prac konserwacyjnych, by zabezpieczyć ewentualne obtarcia powłoki ochronnej. Zaniedbanie tej czynności spowoduje szybsze utlenianie się aluminium, a w konsekwencji – przyspieszone zużycie.

Stalówki czy felgi aluminiowe – co jest trwalsze?

Podobnie jak w przypadku możliwości użytkowania w trakcie zimy, również nie istnieje uniwersalna odpowiedź na to, które obręcze są trwalsze. Chociaż to stal ma większa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, to obręcze wykonane z aluminium wyróżniają się trwalszymi konstrukcjami. Z tego powodu:

  • felgi aluminiowe wykazują się większą plastycznością, dzięki czemu w wyniku niewielkiego uderzenia obręcz się odkształci, ale nie pęknie,
  • felgi stalowe zazwyczaj są montowane z oponami o wysokim profilu, co stanowi warstwę ochronną przed ewentualnymi uderzeniami. Dodatkowo stal ma fizyczną wyższą wytrzymałość na pęknięcia.

Felgi stalowe są cięższe

Kolejnym mitem, który nie do końca znajduje odzwierciedlenie w faktach dotyczy tego, że felgi stalowe są lżejsze od aluminiowych. Wszystko zależy od wzoru, modelu i rozmiaru. W przypadku mniejszych obręczy może się okazać, że to felgi stalowe są cięższe od aluminiowych. Dzieje się tak za sprawą konieczności zastosowania większej ilości surowca w celu zapewnienia optymalnej trwałości konstrukcji. Ta niedogodność została w ostatnich latach w pewnym stopniu zniwelowana dzięki zastosowaniu technologii Flow Forming. W efekcie uzyskiwane aluminiowe obręcze są lżejsze i trwalsze, niż starsze modele.

Jak wybrać felgę do samochodu?

Decydując się na zakup nowej felgi do samochodu, musimy dysponować kilkoma podstawowymi informacjami. Aby montaż nowej obręczy był w ogóle możliwy, należy zadbać o spełnienie kilku następujących wymogów:

  • rozmiar oraz wielkość – jest to średnica wyznaczana w calach. Znajomość tej cechy jest istotna, ponieważ w niektórych modelach nie jest możliwy montaż np. bardzo dużych felg,
  • ilość i rozstawienie śrub w otworach – ten wymiar podawany jest w postaci np. „5×110 mm”, co oznacza, że 5 śrub jest rozstawionych na okręgu o średnicy 110 mm,
  • osadzenie, offset, ET – wszystkie trzy określenia odnoszą się do jednego parametru. Jest to odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Generalnie przyjmuje się, że im wyższy wskaźnik ET, tym koło bardziej chowa się w nadkolu,
  • otwór centrujący – średnica otworu, który znajduje się w środku felgi. Najważniejszą zasadą jest dbałość o to, by wielkość otworu była przynajmniej tak duża, jak zewnętrzna średnica wypustu piasty.

Uwaga na podróbki!

W ostatnim czasie polski rynek opanowała plaga niskiej jakości felg. Na portalach ogłoszeniowych, a także w niektórych sklepach internetowych, często można nabyć obręcze w kusząco niskich cenach. Sygnowane marką uznanego producenta felgi sprzedawane są za pół, a nawet za jedną czwartą rynkowej ceny. Jest to jednak tylko iluzoryczna okazja – często takie produkty są po prostu słabej jakości podróbkami.

Chińczyk płakał jak sprzedawał

Sami sprzedawcy wyspecjalizowali się w tworzeniu niesamowitych historii. Argumentują nimi zaproponowaną cenę, zaś nierzadko można spotkać się np. z twierdzeniem, że „wszystkie koncerny wyniosły produkcję do Chin. Jednak zakład produkcyjny sprzedaje również te produkty na wolnym rynku, ale bez narzutu producenta”. Można spotkać również bardziej wymyślne historie – powyższe to tylko najczęściej spotykany przykład.

Prawda jest jednak nieco brutalniejsza. Podrabiane felgi aluminiowe mają często gorszą wytrzymałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Łatwiej ulegają gięciu, szybciej pękają, zaś lakier znacznie szybciej z nich odpryskuje. Dzieje się tak w efekcie stosowania gorszych jakości stopów, gorszej technologii produkcji, a także w wyniku braku kontroli jakości. Kwestie bezpieczeństwa powinny być decydujące w kontekście rozważania zakupu tego typu podróbek.

Felgi aluminiowe czy stalowe?

Na podstawie powyższych rozważań, nie istnieje uniwersalna odpowiedź na pytanie, które produkty są lepsze. Zarówno felgi aluminiowe, jak i ich stalowe odpowiedniki, mają swoje wady i zalety. Wszystko ostatecznie rozbija się o nasze oczekiwania, a także o możliwości finansowe. Warto mieć na uwadze jednak, żeby zdecydowanie nie dać się skusić na kusząco niską cenę za alufelgi. Są to zazwyczaj podróbki, których montaż może okazać się fatalny w swoich konsekwencjach. Zarówno dla nas, jak i naszych pasażerów.